4 kroky, jak vydýchat i nepříjemnou kritiku

Umění přijímat kritiku se musíme učit. Málokdo z nás to ovládá od přírody, přitom je to velmi důležité. Schopnost akceptovat rozumné argumenty kritika, umět se bránit a oponovat, nenechat se rozhodit, rozplakat a během pár sekund si nechat zničit celé svoje dosavadní snažení či práci. Tyto dovednosti nám většinou nejsou vlastní.

Uvědomte si, že byste měli s kritikou něco dělat

Často nám při vyřčení kritiky vyhrknou slzy do očí. Taková reakce je samozřejmě přirozená. Přijde nám prostě líto, že někdo pár slovy ztrhá naše úsilí, které nás stálo nemálo energie. Společnost je totiž v současnosti nastavená na to, že náš výkon musí být rychlý a perfektní. Chyby se neodpouštějí, pokud je uděláme, hned se objeví zástupy těch, kteří si myslí, že to umí ve srovnání s námi lépe. S železnou pravidelností se stává i to, že lidem, kteří danému problému či oboru nerozumí, to nebrání v tom kritizovat ostatní, jež se tím léta zabývají a na rozdíl od kritika jsou v tom opravdu dobří. I na takové situace ale musíme být v běžném životě připraveni. Samozřejmě se to nenaučíte ze dne na den. Potřebujete delší dobu, než si některé dovednosti osvojíte. Ovšem už moment, kdy si uvědomíte, že by bylo dobré se svým vztahem ke kritice něco udělat, je důležitý. Je to první fáze.

Připusťte si, že nejste dokonalí

Druhý bod je, že si vůbec připustíte možnost kritiky. Nejste dokonalí. Máte právo chybovat. Jste jenom lidé. Důležité je, aby za vaše chyby nepykal někdo jiný. Nechte odplynout možnost, že můžete být kritizování. Jednoduše se to může stát a je velmi pravděpodobné, že se to také stane. Z toho se nestřílí. Pokud tyto možnosti připustíte, uleví se vám. Nebudete ve vztahu ke kritice cítit takové napětí, budete kritikou méně zaskočeni.

Neduste emoce v sobě

Za další neduste kritiku v sobě. Jakékoli emoce není dobré potlačovat, tím spíše emoce negativní. Pokud na vás někdo vylítne s kritikou, klidně vyjádřete svoji lítost. Mluvte o tom, že jste úkolu věnovali hodně času, snažili se. Projevením těchto emocí se vám také uleví. Nebudete skrývat vztek, naštvání, lítost, respektive je projevíte navenek. Tím pádem situace vybublá na povrch. Možná i sám kritik si třeba v případě hodně ostré a emocionálně nabité kritiky uvědomí, že nemusel reagovat takto a mohl problém řešit více v klidu. Prospěje to oběma stranám a situaci se ulomí hrot. Fungovat to ovšem může v případě, že jde o kritiku, jejímž cílem je zlepšení, nikoli nenávistnou kritiku, nebo takovou, kterou si kritizující vybíjí své vášně a komplexy, kritiku která má jediný smysl: Ponížit toho, komu je určena. V těchto případech je jakákoli obrana marná a zbytečná, nejlepší je nereagovat a nevšímat si.

Vnímejte a hledejte snahu o řešení

Pokud ale obě strany chtějí spolupracovat, snažte se, poté když vydýcháte první fakt, že jste kritizovaní a projevíte lítost, ptát se po příčinách kritiky. Důležité je, najít, kde je problém. Potom už jste jenom krůček od možného řešení. Jakmile znáte jádro problému, proč dotyčný kritizuje, co mu vadí, jaké má pohnutky, můžete se snáze vžít do jeho pocitů a důvodů. Pak je na vás, jestli jeho argumenty přijmete, nebo jestli máte jiné. Podstatné je zachovat klid, nenechat se ovlivnit emocemi, respektive tyto emoce prodýchat, neskrývat v sobě. Člověk má při vyřčení kritiky spíše tendenci vytvořit si proti kritikovi obranný postoj případně dokonce rovnou zaútočit. Snažte se proto nepovažovat kritiku za útok na svoji osobu, ale jako snahu řešit rozdílné názory. I když to zpočátku bude těžké, možná časem zjistíte, že se vám daří kritické připomínky ke své práci a chování zvládat mnohem lépe.

Foto: freestocks.org

Profilový obrázek
Kateřina Prokopová
Jsem šéfkou magazínu MAXGIRL a starám se o to, aby si zde každá žena přišla na své. Ráda trávím čas se svou rodinou, miluji cestování a svou práci!

Sdílet